Naptár

május 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Kommentek

  • tesz-vesz: sajnálom milyen támadások voltak? (2010.01.21. 13:56) 050.
  • Medgyesi Éva: Én is sajnálom a blog megszűntét, hiányozni fog. De talán majd "máskor, jobb időben". (2008.02.12. 16:38) 050.
  • Laari: Sajnálom. Ritka (és tiszteletreméltó) dolog ma, hogy valaki névvel, címmel, telefonszámmal mutatkozik meg a netes világban - de azt hiszem, szükségtelen is: nicknéven úgyanúgy fölvállalhatja az ember önmagát, nickneve alapján (ami sokaknál a kezdetektől állandó) úgyanúgy ismerik és azonosítják...... (2008.01.20. 12:20) 050.
  • Laari: Márai nem hallhatott a kivezényelt integetőkről?-lehetetlen, ez már nagyon régi találmány. Bizakodó módon azt hiszem, az emberek többsége természetesnek éli meg valamely nemzethez való tartozását, s nem gondolja, hogy magyarnak/szlováknak/németnek, stb. lenni dicsőség - bár néhány hatalomvágyó őr... (2008.01.19. 21:34) 049.
  • orpheus: Laarinak: azért érdekes, amit írsz, mert ezen keresztül is meg tudom mutatni Márai elképesztő elfogultságát. Ugyanezen, idézett könyv Úton a Felvidékre c. írásában a következő szerepel: "Nem túlzok, ha azt állítom, amire a személyes tapasztalás késztet, hogy Rozsnyó és Kassa környékén a lakosság m... (2008.01.19. 12:46) 049.
  • orpheus: Enoknak: igen, ez a kassai bevonuláskor született szöveg. Márai ekkoriban volt igazán Horthy-rajongó, de korábbi, a Horthy-rendszert bíráló írásáról nem tudok - ez nem azt jelenti, hogy nincs, hiszen Márai erősen grafomán volt, életműve egy ember számára gyakorlatilag elolvashatatlan. A modernizá... (2008.01.19. 12:34) 049.
  • Laari: Ez talán csak az én tapasztalásom: az általános vélekedéssel szemben a visszacsatolt területeken élő magyarok nem "fölszabadítókként" fogadták Horthyékat - legalábbis a Csallóközben. Családom ott élt-él, és a mai napig "magyar megszállásként" emlegetik a bécsi döntés következményét...a leszármaz... (2008.01.18. 13:57) 049.
  • Laari: Az "új" választók világképét tekintve - ami önhibájukon kívül igencsak kiforratlan - sajnos nagyon igazad lehet, ráadásul ez a korosztály minden időben fogékony a populizmusra. A balliberális oldal egyáltalán nem , vagy töketlenül (bocs) kommunikál velük (is), leider... Persze, én megyek szava... (2008.01.18. 13:23) 049.
  • Enok mester: Köszönöm az idézetet. Árnyalja a bennem lévő Márai-képet, azonban azt se szabad felejteni, hogy a revíziót szinte az egész ország, a rezsim ellenzéke is támogatta, illetve ünnepelte - Márai kassaiként különösen. Horthy népszerűsége a bécsi döntések nyomán az egekbe szökött - gondolom, az idézet ak... (2008.01.18. 07:59) 049.
  • orpheus: Laarinak: én sem látom elsöprőnek az igényt egy tekintélyuralmi rendszerre, erősödésről írtam, amit szerintem az is okoz, hogy 1994-ben még nagyon sokan éltek, akik emlékeztek a Horthy-korra, ma viszont sokkal kevesebben. Ellenben számosan lettek választókorúak azok, akik természetesen nem éltek e... (2008.01.18. 00:15) 049.
  • orpheus: Enok mesternek: Márai Horthy-rajongó publikációi megtalálhatók pl. az Ajándék a végzettől című kötetben (Helikon, 2004). Csak egy példa a Horthy Miklós három útja című írásából: "Az elmúlt húsz esztendőben sokan és sokat gondoltak arra, mit érezhet az ember, akit végzete és nagyszerű hivatása eg... (2008.01.17. 23:59) 049.
  • Laari: Nem tudom, valóban elsöprő-e az igény ma Magyarországon egy tekintélyuralmi rendszer eljövetelére -, úgy emlékszem, 1994-ben a gazdasági bajok mellett az is okozta az Antall-kormány bukását, hogy sokaknak a Horthy-korszakot idézte vissza a sok bokacsattogtató gyászhuszár. Napjainkban a (szélső)... (2008.01.17. 20:59) 049.
  • Enok mester: Bevallom, Márai említésén meglepődtem. Herczeg Ferenc, ő igen - de Márai mint a Horthy-rendszer híve, vagy mint írod: "rajongó"? Szerintem ez csak utólagos mázolmány azon utcai könyváruspultok jóvoltából, ahol egymás mellett szerepelnek Wass-sal. Márai az európai polgári attitűd híve volt, ez hián... (2008.01.17. 14:55) 049.
  • orpheus: Akkor elmondom, mire utaltam. Kádár és közgadászai azzal próbálkoztak 68 után, hogy a magánszféra felerősítésével egy politikai egypártrendszer keretei között gazdasági pluralizmust alakítsanak ki. Ez nálunk ment a legjobban, de Moszkva sajnos elvágta. Kínában viszont ez megy most - erre utaltam.... (2008.01.13. 09:15) 047.
  • csodaszerva: Nohát, rám lehet szólni, ha túlterjednék, de félbevágnám az eszmecserét, ha most nem reagálnék. Véletlenül barátom Kínáról forgatott nemrég dokumentumfilmet, emígy foglalta össze: "Nem élnék ott, de eszméletlen. Kintről szánalmasnak tűnt minden itthon jelentősnek tartott aktuál közéleti probléma,... (2008.01.13. 00:34) 047.
  • orpheus: Azért arról, hogy a történelem mit választott, nem lehet ilyen könnyen beszélni. Senki sem tudja, mit hoz a jövő. Ráadásul a kádári modell sem szűnt meg, számosan (pl. Kopátsy) írják azt, hogy Kínában egy ehhez hasonló működik (virágzik?) A kapitalista szocializmus nekem is rendben van, amennyiben... (2008.01.13. 00:05) 047.
  • csodaszerva: A hajléktalan válaszhatja a múlt rendszert, csakhogy a történelem nem választotta a szocializmust; a csomós nyakú, használhtatlan zsiráf elvérzett az evolúciós küzdelemben. By the way, Kanadában nincsenek hajléktalanok, éljen a kapitalista szocializmus! (2008.01.12. 20:19) 047.
  • orpheus: A kádári időszak szakaszokra osztható. Nagyjából azt lehet mondani, hogy 1958-tól 1978-ig, azaz 30 évig volt jellemző az a létbiztonság, amiről beszéltem. Számos, itt nem részletezendő körülmény miatt, ez 78-tól egyre romlott, s ez egyenesen vitt 89-hez. Az, hogy ennek a biztonságnak minek mi vo... (2008.01.12. 19:11) 047.
  • csodaszerva: Tudtam, úgy tudtam, hogy lessssz benne nekem is hibám! Egyébként meg kontaktos az 's' betűm a billentyűzeten. A fenébe, nőtt egyet az orrom. Tudomásom szerint a létbiztonság ára a Kádár-rendszerben a rossz hatásfokú, államilag életben tartott vállalatok voltak, mely rendszer utópisztikus volta, é... (2008.01.12. 13:46) 047.
  • orpheus: Hello, a létbiztonság nem ábránd, hanem kézzelfogható valóság volt a Kádár-rendszerben. (Ez nem azt jelenti, hogy nem vihettek be a rendőrök, hanem pl. azt, hogy senki sem halt éhen, és mindenkinek volt munkája). Ha van időd, olvasd el Valuch Tibor: Hétköznapi élet Kádár János korában c. könyvét -... (2008.01.11. 21:35) 047.
  • Utolsó 20

007.

2007.03.22. 09:28 :: orpheus

Ha valaki tanítani akar, ahhoz előbb tanulni kell...
(Megjegyzések Szabolcs Attila, XXII. kerületi polgármester március 15-ei ünnepi beszédéhez)

A XXII. kerület fideszes internetes fórumára a napokban felkerült Szabolcs Attila polgármester március 15-ei beszéde. A felhelyező tulajdonképpen dícséretet érdemel, hiszen nem hangfelvételt tett közzé. Ezzel sokat segített, hiszen a XXII. kerület polgármestere gyakorlatilag képtelen papír nélkül beszélni, s a papírról felolvasás (amely jelen esetben történt) is rendkívül komoly gondokat okoz neki.
Mivel a beszéd fölkerült az internetre, alkalom kínálkozik annak elemzésére is, amelyet az alábbiakban végzek el. Előbb idézem a beszéd megfelelő, lineárisan következő részét, aztán pedig következnek a megjegyzéseim.

"Szabolcs Attila polgármester beszéde 2007. március 15-én a Zambelli utcában elhelyezett emléktáblánál
Tisztelt hölgyeim és uraim, kedves ünneplő közönség!
Köszöntöm Önöket a Budafok-tétényi Önkormányzat hagyományos március 15-i megemlékezéseinek színhelyén.
Amikor a forradalom és szabadságharc történetében lapozgattam, feltűnt, hogy a forradalom céljait, a szükséges lépéseket illetően mennyi ellentét, mennyi vita volt maguk a márciusi ifjak között is. Amit ma tisztának és egyszerűnek látunk, akkor bonyolult, ellentmondásos volt, és csak a legnagyobbaknak volt erejük és képességük arra, hogy a káoszban megtalálják a vezérfonalat."

 

Ma mérvadó történész, de még mérvadó történelemtanár sem látja tisztának és egyszerűnek sem a forradalmat sem a szabadságharcot. Számos, egymástól kis- és nagymértékben különböző akkori politikai nézet konstruálható meg a múltat vizsgálva, s ezekről a történészek ma is elég sokat vitáznak. Általános érvénnyel az is elmondható:  a legnagyobb politikusaink jelenükben és a legnagyobb történészeink a múltra vonatkozóan is csak szempontokat érvényesítenek, nincs senki, aki bármifajta "vezérfonalat" találhatna, hiszen a múltnak nincs objektív olvasata – menthetetlenül interpretációk vannak, semmi több.


"De még náluk sem beszélhetünk abszolút igazságokról, hiszen a Kossuth és Batthyány, Kossuth és Széchenyi, Petőfi és Vörösmarty között folytatott viták a mai napig eldöntetlenül folynak tovább."
 

Érdekelne a szabadságharc céljai mellett végig kitartó, radikális demokrata Vörösmarty, és a szabadságharc céljai mellett végig kitartó radikális demokrata Petőfi vitája a szabadságharc idején. Vajon itt mire utal Szabolcs Attila? Arra az apró vitára, amely kettőjük között 48 augusztusában zajlott (bizonyság rá a Vörösmartyhoz c. vers), és igen hamar kibékültek? Ennek jelentősége teljesen eltörpül az őket összekapcsoló eszmék és érzések mellett, különösen, ha megfigyeljük, hogy még ebben a vitázó versben is Petőfi "atyjának" nevezi Vörösmartyt.
Kettejük "ellentéte" élesebben a forradalom előtti időkre jellemző, de ez az ellentét (amely sokkal inkább poétikai, mint politikai!) még legélesebb időszakában sem volt olyan, mint Kossuth és Széchenyi ellentéte (gondoljunk csak arra, hogy Petőfi Vörösmarty segítségével adhatta ki verseit 1844 őszén vagy arra, hogy Arany, Petőfi és Vörösmarty a forradalom előestéjén együtt kezdtek neki egy Shakespeare-fordítási "projektnek").

 
"Mit gondoljunk hát akkor azokról a politikusokról, akik a maguk igazságát egyedüliként tüntetik fel, és magukat tüntetik fel a „haladás” egyetlen képviselőjének?"
 

A mai magyar politikai palettán a leginkább ilyen politikust Orbán Viktornak hívják.

"Azzal, hogy minden bírálatot maradiságként, múltba révedésként igyekeznek lesöpörni, minden vitát igyekeznek elfojtani, a történelem panoptikumába jelölték ki a maguk helyét, nem a Panteonba.

A 159 évvel ezelőtti események másik érdekes jellemzője, hogy az „utcai politizálásnak” milyen hatalmas szerepe volt az ország sorsának alakításában. Vajon megemlékezhetnénk-e ma március 15-éről, ha akkor a polgárok nem vonulnak az utcára, és nem adnak hangot akaratuknak? Mit gondoljunk ma azokról, akik úgy akarnak megemlékezni, hogy közben kárhoztatják az egyik alkotmányos alapjog, a gyülekezési jog érvényesítését?"

Valóban: 1848/49-ben számos „utcai politizálás” zajlott. Csakhogy akkor nem a törvényes választással hatalomra került  kormány ellen tüntettek az emberek, hanem a rájuk kényszerített idegen kormány ellen. Aki ezt a különbséget nem érti, az vagy nagyon buta vagy rosszindulatú.

 

"1848. szeptember 11-én az országgyűlés a nádornak arról a leveléről tárgyalt, amelyben közölte, hogy a maga kezébe kívánja venni a kormányzást.
Kinn az utcán hatalmas tömeg vette körül az országgyűlés házát, és a teremben szakadatlanul hallatszott a Kossuthot éljenző tömeg zaja. Ebben a zajban ment fel Kossuth a szószékre, és jelentette be, hogy ismét elfoglalja a pénzügyminiszteri bársonyszéket. Batthyány is felszólalt, és hivatkozott a Ház iránt megnyilvánult közbizalomra. Vajon hivatkozhatott volna-e erre a közbizalomra, hogyha a tisztelt Háztól kordon tartja távol a tömeget?"

Miért lett volna szükség kordonra ott, ahol nem állt fenn a veszélye annak, hogy szétverik a házat? Akkoriban az emberek többsége még tudta, hol a határ, szemben a Fidesz által feltüzelt szélsőjobbal, akikkel szemben indokolt volt a kordon felállítása. Ráadásul a Szabolcs Attila említette 1848. szeptember 11-ei napon nem egy törpe minoritás - magát a nemzet egészének képzelve - üvöltözött az ország háza előtt, hanem olyan tekintélyes polgárok tiltakoztak, akik az idegen ellenséggel szemben közös véleményen voltak.

 
"Érdekes a forradalom szimbólumainak a sorsa is. Másik nagy forradalmunk és szabadságharcunk, az 1956-os is az 1848-as örökösének tekintette magát. A vörös csillagos címerrel szemben a forradalmárok a Kossuth-címerrel különböztették meg magukat. A Kossuth-címer jelent meg a fővároson kívül is a szabaddá lett vidéki újságok fejlécén Szabolcstól Zaláig, többnyire olyan évszázados versidézetekkel körítve, mint "hazádnak rendületlenül légy híve, óh magyar", vagy "rabok legyünk vagy szabadok".

Ezt a címert festették tucatszám a felkelők mellé átállt harckocsik oldalára, ez volt a jelzés, hogy a harckocsik átálltak a forradalmárok oldalára. Ezt használták irataik fejlécén, igazolványaikon vagy pecsétjeikben a forradalmi bizottságok, a munkástanácsok. A korabeli plakátoknak, röplapoknak vagy éppen falfirkáknak is szinte elmaradhatatlan tartozéka volt e címer. Számos helyen nagy formátumú Kossuth-címeres emblémák kerültek - az ötágú csillag helyett - közintézmények homlokzatára, szobrok talapzatára vagy éppen a ledöntött szovjet emlékművekre.
A kortársak számára 1848-ban még nem volt ennyire egységes a szimbólumok üzenete. Erre példa a pesti Közcsendi Választmány kérése, hogy senki ne támadja azokat, akik a forradalom jeleként a vörös színt viselik:
„Polgártársak !
Szabadság, egyenlőség, testvériség jelszavunk !
Kivíttuk a szabadságot, hogy véleményét mindenki szabadon nyilváníthassa. [...] Csúnya dolog tehát, sőt polgári bűn, valakit szabadsága gyakorlatában akadályozni, még csúnyább, valakit véleménye nyilatkoztatásáért erőszakosan megtámadni.
Polgárok ! Egyetértésre van szükségünk ! Tűrjük egymás véleményét, hogy egyesülhessünk. [ ...] [...]Az elvet pedig a szabad ember külsőleg is viselni szokta . Így történt, hogy mozgalmaink jeléül a nemzeti három szín tűzetett ki ország szerte. [...]
Azonban polgártársaink közül sokan a színek megválasztásában másként jártak el. Vörös szalagokat tűztek ki fövegeikre, mi természet szerint senkinek sem tiltathatik meg. [...]
Polgárok ! A vörös szín viselése oly egyszerű valami, mely magában semmi veszélyt nem rejt ; minden ember tetszés szerint tűzhet ki magára azon szint, a nélkül, hogy a szabadság és a haza függetlensége elvei szerint abban megtámadtathatnék.
Mi is más a szabadság ? Minden azon jog, mely szerint mindenki tehet olyast, mivel polgártársának nem árt. [...]
Polgárok ! senki se támadja meg társát a vörös színek viseléséért. Ez nem jogos. Nem szabad. [...] v Polgártársak ! Kímélet és türelem, egyetértés és testvériség ! Kelt Pesten, tavaszhó 9-én 1848.
A pestvárosi rendre ügyelő bizottság nevében.
Rottenbiller Lipót elnök
Irányi Dániel jegyző”

Nos, vannak, akik a vörös színt ma sem tűrhetik, ha nem egy nagy felületen, hanem például sávokon jelenik meg. A válasz erre 159 év után is ugyanaz: „Csúnya dolog tehát, sőt polgári bűn, valakit szabadsága gyakorlatában akadályozni, még csúnyább, valakit véleménye nyilatkoztatásáért erőszakosan megtámadni”

Idézzük csak fel a Szabolcs Attila által citált levél végét: „Mi is más a szabadság ? Minden azon jog, mely szerint mindenki tehet olyast, mivel polgártársának nem árt. [...]” Szabolcs Attila szemlátomást nem érti, hogy az általa emlegetett, az árpádsávban szereplő vörös szín nem egy ártatlan szimbólum, nem olyan mint egy sima vörös zászló. Egyszerűbben fogalmazva: az önmagában szereplő vörös szín nem azonos azzal a vörös színnel, amely az árpádsávban szerepel. Az árpádsávban a fehérrel együtt szereplő vörös szín Magyarországon elsősorban a nyilasok szimbóluma, akik keresztes és kereszt nélküli zászlóikon, keresztes és kereszt nélküli karszalagjaikon rendszeresen használták ezt a szimbólumot. Éppen ezért ezt a szimbólumot politikai gyűléseken használni azt jelenti, hogy egyetértünk a nyilas eszmékkel. Ezt a témát ezerféleképpen lehet félremagyarázni, de a tény attól még tény marad. 


"Keressük azt, ami közös bennünk. Ahogy Kossuth mondta:
Lehetetlen nem hinnem, lehetetlen nem meggyőződve lennem, hogy bármiben különbözzenek is a vélemények e házban, a haza szent szeretete, a haza becsületének, a haza önállásának, a haza szabadságának olyan érzete, hogy azért utolsó csepp vérét is kész a ház feladni: ez mindnyájunkkal közös. (Éljen!) És a hol ezen érzés közös, ott nem kell buzdítani, ott a hideg észnek kell az eszközök között választani csak.”
Köszönöm a figyelmet."

 

Igen, keressük, ami közös bennünk - a gondolat nagyon szép. A kérdés csak az, hogy a közös megtalálása vajon úgy sikerül-e, hogy olyan szimbólumokat igenelünk, amelyeket egy erőszakos, a közöset sohasem kereső politikai erő használt fel? A közös megtalálása vajon sikerül-e, ha nem vesszük észre, hogy 1848-ban és 1956-ban egy idegen, elnyomó hatalom ellen közösen lépett fel az ország népe; ma pedig egy hatalommániás, a demokratikus választási eredményeket elfogadni nem tudó „alcsúti Néró” tüzeli egymás ellen az embereket? Szabolcs Attilának észre kellene vennie, hogy a „közös” megtalálása csak úgy történhet, ha a jobboldal leszámol saját téveszméivel. Ha ez nincs meg, akkor nem lehetséges a közös nézőpont. Aki az árpádsávot legitim szimbólumnak tekinti és a mai eseményeket összemossa a szabadságharcainkkal, annak előbb történelemórákat kellene vennie, s ha megértette a különbségeket, utána lehet a közöset keresni.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://orpheus.blog.hu/api/trackback/id/tr5849503

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása