Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Kommentek

  • tesz-vesz: sajnálom milyen támadások voltak? (2010.01.21. 13:56) 050.
  • Medgyesi Éva: Én is sajnálom a blog megszűntét, hiányozni fog. De talán majd "máskor, jobb időben". (2008.02.12. 16:38) 050.
  • Laari: Sajnálom. Ritka (és tiszteletreméltó) dolog ma, hogy valaki névvel, címmel, telefonszámmal mutatkozik meg a netes világban - de azt hiszem, szükségtelen is: nicknéven úgyanúgy fölvállalhatja az ember önmagát, nickneve alapján (ami sokaknál a kezdetektől állandó) úgyanúgy ismerik és azonosítják...... (2008.01.20. 12:20) 050.
  • Laari: Márai nem hallhatott a kivezényelt integetőkről?-lehetetlen, ez már nagyon régi találmány. Bizakodó módon azt hiszem, az emberek többsége természetesnek éli meg valamely nemzethez való tartozását, s nem gondolja, hogy magyarnak/szlováknak/németnek, stb. lenni dicsőség - bár néhány hatalomvágyó őr... (2008.01.19. 21:34) 049.
  • orpheus: Laarinak: azért érdekes, amit írsz, mert ezen keresztül is meg tudom mutatni Márai elképesztő elfogultságát. Ugyanezen, idézett könyv Úton a Felvidékre c. írásában a következő szerepel: "Nem túlzok, ha azt állítom, amire a személyes tapasztalás késztet, hogy Rozsnyó és Kassa környékén a lakosság m... (2008.01.19. 12:46) 049.
  • orpheus: Enoknak: igen, ez a kassai bevonuláskor született szöveg. Márai ekkoriban volt igazán Horthy-rajongó, de korábbi, a Horthy-rendszert bíráló írásáról nem tudok - ez nem azt jelenti, hogy nincs, hiszen Márai erősen grafomán volt, életműve egy ember számára gyakorlatilag elolvashatatlan. A modernizá... (2008.01.19. 12:34) 049.
  • Laari: Ez talán csak az én tapasztalásom: az általános vélekedéssel szemben a visszacsatolt területeken élő magyarok nem "fölszabadítókként" fogadták Horthyékat - legalábbis a Csallóközben. Családom ott élt-él, és a mai napig "magyar megszállásként" emlegetik a bécsi döntés következményét...a leszármaz... (2008.01.18. 13:57) 049.
  • Laari: Az "új" választók világképét tekintve - ami önhibájukon kívül igencsak kiforratlan - sajnos nagyon igazad lehet, ráadásul ez a korosztály minden időben fogékony a populizmusra. A balliberális oldal egyáltalán nem , vagy töketlenül (bocs) kommunikál velük (is), leider... Persze, én megyek szava... (2008.01.18. 13:23) 049.
  • Enok mester: Köszönöm az idézetet. Árnyalja a bennem lévő Márai-képet, azonban azt se szabad felejteni, hogy a revíziót szinte az egész ország, a rezsim ellenzéke is támogatta, illetve ünnepelte - Márai kassaiként különösen. Horthy népszerűsége a bécsi döntések nyomán az egekbe szökött - gondolom, az idézet ak... (2008.01.18. 07:59) 049.
  • orpheus: Laarinak: én sem látom elsöprőnek az igényt egy tekintélyuralmi rendszerre, erősödésről írtam, amit szerintem az is okoz, hogy 1994-ben még nagyon sokan éltek, akik emlékeztek a Horthy-korra, ma viszont sokkal kevesebben. Ellenben számosan lettek választókorúak azok, akik természetesen nem éltek e... (2008.01.18. 00:15) 049.
  • orpheus: Enok mesternek: Márai Horthy-rajongó publikációi megtalálhatók pl. az Ajándék a végzettől című kötetben (Helikon, 2004). Csak egy példa a Horthy Miklós három útja című írásából: "Az elmúlt húsz esztendőben sokan és sokat gondoltak arra, mit érezhet az ember, akit végzete és nagyszerű hivatása eg... (2008.01.17. 23:59) 049.
  • Laari: Nem tudom, valóban elsöprő-e az igény ma Magyarországon egy tekintélyuralmi rendszer eljövetelére -, úgy emlékszem, 1994-ben a gazdasági bajok mellett az is okozta az Antall-kormány bukását, hogy sokaknak a Horthy-korszakot idézte vissza a sok bokacsattogtató gyászhuszár. Napjainkban a (szélső)... (2008.01.17. 20:59) 049.
  • Enok mester: Bevallom, Márai említésén meglepődtem. Herczeg Ferenc, ő igen - de Márai mint a Horthy-rendszer híve, vagy mint írod: "rajongó"? Szerintem ez csak utólagos mázolmány azon utcai könyváruspultok jóvoltából, ahol egymás mellett szerepelnek Wass-sal. Márai az európai polgári attitűd híve volt, ez hián... (2008.01.17. 14:55) 049.
  • orpheus: Akkor elmondom, mire utaltam. Kádár és közgadászai azzal próbálkoztak 68 után, hogy a magánszféra felerősítésével egy politikai egypártrendszer keretei között gazdasági pluralizmust alakítsanak ki. Ez nálunk ment a legjobban, de Moszkva sajnos elvágta. Kínában viszont ez megy most - erre utaltam.... (2008.01.13. 09:15) 047.
  • csodaszerva: Nohát, rám lehet szólni, ha túlterjednék, de félbevágnám az eszmecserét, ha most nem reagálnék. Véletlenül barátom Kínáról forgatott nemrég dokumentumfilmet, emígy foglalta össze: "Nem élnék ott, de eszméletlen. Kintről szánalmasnak tűnt minden itthon jelentősnek tartott aktuál közéleti probléma,... (2008.01.13. 00:34) 047.
  • orpheus: Azért arról, hogy a történelem mit választott, nem lehet ilyen könnyen beszélni. Senki sem tudja, mit hoz a jövő. Ráadásul a kádári modell sem szűnt meg, számosan (pl. Kopátsy) írják azt, hogy Kínában egy ehhez hasonló működik (virágzik?) A kapitalista szocializmus nekem is rendben van, amennyiben... (2008.01.13. 00:05) 047.
  • csodaszerva: A hajléktalan válaszhatja a múlt rendszert, csakhogy a történelem nem választotta a szocializmust; a csomós nyakú, használhtatlan zsiráf elvérzett az evolúciós küzdelemben. By the way, Kanadában nincsenek hajléktalanok, éljen a kapitalista szocializmus! (2008.01.12. 20:19) 047.
  • orpheus: A kádári időszak szakaszokra osztható. Nagyjából azt lehet mondani, hogy 1958-tól 1978-ig, azaz 30 évig volt jellemző az a létbiztonság, amiről beszéltem. Számos, itt nem részletezendő körülmény miatt, ez 78-tól egyre romlott, s ez egyenesen vitt 89-hez. Az, hogy ennek a biztonságnak minek mi vo... (2008.01.12. 19:11) 047.
  • csodaszerva: Tudtam, úgy tudtam, hogy lessssz benne nekem is hibám! Egyébként meg kontaktos az 's' betűm a billentyűzeten. A fenébe, nőtt egyet az orrom. Tudomásom szerint a létbiztonság ára a Kádár-rendszerben a rossz hatásfokú, államilag életben tartott vállalatok voltak, mely rendszer utópisztikus volta, é... (2008.01.12. 13:46) 047.
  • orpheus: Hello, a létbiztonság nem ábránd, hanem kézzelfogható valóság volt a Kádár-rendszerben. (Ez nem azt jelenti, hogy nem vihettek be a rendőrök, hanem pl. azt, hogy senki sem halt éhen, és mindenkinek volt munkája). Ha van időd, olvasd el Valuch Tibor: Hétköznapi élet Kádár János korában c. könyvét -... (2008.01.11. 21:35) 047.
  • Utolsó 20

049.

2008.01.17. 00:15 :: orpheus

Egy francia balösszekötő emlékiratai - a jelennek
(Aurélien Sauvageot: Magyarországi életutam)

Talán nem tévedek nagyot, ha azt mondom, hogy 2006 óta Magyarországon növekszik az igény arra, hogy egy tekintélyuralmi politika hatalomra jusson. Egyre többen vannak, akik úgy gondolják, végre "rendezni kell közös dolgainkat", s egy szilárd erkölcsi alapú,  határozott, "nemzeti elkötelezettségű" vezetőnek kell irányítania hazánkat. Ő majd hosszabb távon megoldja a posztmodern, globális kultúrából fakadó idegesítő sokszólamúságot,  az egész nemzet számára világos, közös célokat nyújt.  Aki ilyesmire vágyakozik, (s természetesen annak is, aki ettől irtózik) fontos hangsúlyozni, hogy ilyen rendszer létezett már Magyarországon, s vezetőjét Horthy Miklósnak hívták.
Horthyról és koráról ma számos tudományos és áltudományos értelmezés áll rendelkezésre (legújabb tudományos-ismeretterjesztő összefoglalóként a Rubicon 2007. októberi száma ajánlható), memoárok tucatjai, filmek és újságok szólnak erről a világról. Az azonban ritka, hogy egy művelt, felvilágosult nyugati értelmiségi, aki majd egy évtizedig itt élt, nyilvánít véleményt, s hasonlítja össze ezt a világot a korabeli nyugati, demokratikus világgal.
Aurélien Sauvageot francia nyelvész majd tíz évet töltött az Eötvös Kollégium vendégtanáraként Magyarországon a húszas évek elejétől a harmincas évek elejéig. Így saját szemével ismerte meg ezt a világot, s írta meg róla 1987-ben ma ismét aktuális memoárját. Sauvageot szenvedélyesen kutatta a magyar kultúrát - matuzsálemi korú élete végéig több száz cikke és tanulmánya jelent meg kultúránkról, nyelvünkről, irodalmunkról, s emellett fordítóként és szótáríróként is kiemelkedő volt.
Milyen is volt ez a Horthy-világ egy nyugati tudós szemével? Talán a legfontosabb kifejezés a könyvből az "1789 előtti". A fiatal francia nyelvész megdöbbenve tapasztalta, hogy ezt az országot szinte érintetlenül hagyta a francia forradalom modernizációs szelleme. Horthy rendszere bár színleg demokratikus volt, s nagy erővel reklámozta ezt Nyugaton, a demokrácia számos alapfeltételét nem teljesítette. Nem létezett szabad választás, hiszen vidéken az emberek még általában mindig "közfelkiáltással" szavaztak; a hivatalos szóbeli és írásbeli kommunikáció "dress code"-jában, de még az annál könnyedebb társasági életben is a címek, rangok alapján osztályozták az embereket (holott már a 150 évvel korábban élt Bessenyei is élénken parodizálta ezt a szokást). Az államot egy arisztokrata-nemesi-nagypolgári elit vezette, amely semmiféle engedményt nem akart adni a többi rétegnek: nem történt meg a valódi földreform, s nem javult jelentősen a munkásság és a nők helyzete sem. Nem véletlen, hogy a kor szinte minden jelentős magyar értelmiségije kritikus volt ezzel a rendszerrel szemben - ma sokan hajlamosak elfelejteni, hogy a kor politikai palettáján nemcsak a kommunisták és a szocdemek, hanem a népiek és a kisgazdák is baloldalinak számítottak, s mélyen elítélték a Horthy-féle "méltóságos uramozós", "kéhlek alássanos" világot.
Nehéz eldönteni, hogy a francia tudós a kül- vagy a belpolitikát tartja-e rosszabbnak könyvében. Számos vicces, de egyben elkeserítő történet olvasható a memoárban az elcsatolt területek mielőbbi visszaszerzésének lázában égő, vak magyar diplomáciáról. Példaként említhető a rövid gondolatmenet a még ma is sok helyen mitikus alakként kezelt Rothermere angol lordról, aki valójában egy bulvármédia-birodalom feje volt, s olvasóit egy cseppet sem érdekelte Magyarország - ehhez képest a magyar vezetés a nemzet megmentőjét látta benne. Elképesztő és szánalmas olvasni a nyugati politikusok és újságírók mindenféle körültekintés nélküli meghívásáról, etetéséről-itatásáról, az országban való körbevezetésükről, amelyet a vendégek élveztek, de közülük a többség átlátott a szitán, s ennek hazatérvén hangot is adott.
A néhány jól tartott és kellőképpen elvakult rajongótól (a legismertebbek közül kiemelendő Márai vagy Herczeg Ferenc) eltekintve minden felelős gondolkodó látta, hogy a társadalmi reform elmaradása és a rossz diplomácia valamikor katasztrófába sodorja hazánkat - ennek azonban kevesen mertek hangot adni, hiszen nem egy esetben komoly retorziókra számíthattak. A kritikus hang a harmincas évek elejétől mert felerősödni, összefüggésben a gazdasági válság kibontakozásával.
Sauvageot könyvében egy percig sem titkolja - ő baloldali, szocialista ember. És ez természetesen egyáltalán nincs ellentétben a hazafias elkötelezettséggel: büszke a francia világ modern, felvilágosodott, republikánus értékeire, s ennek "magasából" nézi az erősen elmaradott, feudális rendőrállam-Magyarországot. Szocialista gondolkodása nemcsak abban nyilvánul meg, hogy a hivatalos kormánypropaganda elfogadása helyett kijár a külvárosokba és a falvakba a valódi gondokat látni, hanem abban is, hogy mélyen elítéli az álerkölcsösség és áltisztelet végletekig szabályozott világát, a felvilágosult értelmiségi fanyar humorával leleplezve a rangok előtt hajbókoló, vagy a saját természetes szenvedélyeiket és vágyaikat eltitkoló embereket.
A szerző a korabeli magyar világ egyik legnagyobb mételyéről, az antiszemitizmusról sem hallgat. Szól a zsidó hallgatók egyetemekről történő kirekesztéséről, a zsidó vagy annak látszó vendégek egyes éttermekből való kiküldéséről, a vallás számos hivatalos helyen történő nyilvántartásáról, stb. stb. Ezeket a példákat látva világos, hogy a zsidóellenesség mindennapos probléma volt ebben a világban, de erről beszélni nem lehetett, hiszen a hivatalos propaganda azonnal letagadta ennek bármiféle létezését is.
Aki azt gondolja, hogy Sauvageot a felsorolt problémák, "fejlődési rendellenességek" miatt mélyen lenézi a magyarokat, hatalmasat téved. Nyelvünket, költészetünket, prózairodalmunk számos szerzőjét, haza- és vendégszeretetünket, egzotikus paraszti világunkat, konyhánkat nagyon nagyra tartja. Ez azonban nem feledteti vele azt, hogy demokrácia és a kisebbségek megértése nélkül nincs szabad élet, s azt sem, hogy a patriotizmus nem egyenlő sem a nacionalizmussal, sem a sovinizmussal.
Megfontolt, bölcs szavait olvasva az ember a jelenkorról is elgondolkodhat, s mérlegelheti,  milyen világra is kellene vágynia ma, a 21. század elejének Magyarországán, s milyen világ eljöveteléért nem szabad szurkolni.

10 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://orpheus.blog.hu/api/trackback/id/tr11300324

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Enok mester 2008.01.17. 14:55:16

Bevallom, Márai említésén meglepődtem. Herczeg Ferenc, ő igen - de Márai mint a Horthy-rendszer híve, vagy mint írod: "rajongó"? Szerintem ez csak utólagos mázolmány azon utcai könyváruspultok jóvoltából, ahol egymás mellett szerepelnek Wass-sal. Márai az európai polgári attitűd híve volt, ez hiányolta a Horthy-korszakban is: a valódi, modern polgárságot. A Naplóiban is rendesen odamondogatott a rezsimben. (Ugyanakkor kétségtelen, hogy mint igen népszerű író, bizonyos szempontból akár a rendszer haszonélvezőjének is lehet tekinteni, de ez csak egyfajta olvasat.)
Szerintem legalábbis, fenntartva a tévedés jogát.

Laari 2008.01.17. 20:59:44

Nem tudom, valóban elsöprő-e az igény ma Magyarországon egy tekintélyuralmi rendszer eljövetelére -, úgy emlékszem, 1994-ben a gazdasági bajok mellett az is okozta az Antall-kormány bukását, hogy sokaknak a Horthy-korszakot idézte vissza a sok bokacsattogtató gyászhuszár.
Napjainkban a (szélső)jobboldal felbátorodását, előtérbe kerülését inkább a kézzelfogható kiábrándultság, megcsömörlés okozza. A potenciális balliberális szavazók ma is többen lehetnek, ám ha nem változik semmi, otthon fognak maradni a szavazás napján; ugyanis nem (erre) az emeszpére ikszeltek igennel, hanem az orbános kormányra nemmel.
Tudtuk, egyetlen elitünk van - amely a végletekig korrupt - de (Orbán egyértelmű elutasítása mellett) az szólt a piros-kék mezesek mellett, ők legalább nem voltak büszkék arra, hogy lopnak...no, ez bizony már a múlté. Az Orbán-kormány alatt véglegesen felülírták (felülről!) a morált.

Azt gondolom, Horthyt (aki ugye nem éppen a szellem embere volt) a magyar arisztokrácia és a gazdasági elit igazából sosem fogadta el, s ennek csak egyik oka volt, hogy közülük sokan royalistaként különös, nevetséges álmokat kergettek valamiféle eljövendő királyságról.
A mindenkit lesújtó trianoni traumával Horthy ócskán-otrombán visszaélt, s ebben kíváló tettestársak voltak az egyházak - a népbutítás, elnyomás régi nagymesterei - s Horthy jutalmul maga mellé emelte őket a hatalomba.
Nem, nem hiszem, hogy a vazallusokon kívül (még ennyi idő elteltével is...) bárkiben jó érzetet keltene a Horthy-korszak emlegetése.
Szerencsére (vagy nem...) a jobboldal is dagonyázik a trutymóban: a Heti Válasz aktuális számában Széles Gábor Kossuth reinkarnációjának nevezi Orbánt...hihi:))))...ej, ez biza' nem nagy dicséret, ugye?
Nem játszották még le ezt a mérkőzést, de egyre inkább azt hiszem, itt mindenki veszíteni fog.

orpheus 2008.01.17. 23:59:23

Enok mesternek: Márai Horthy-rajongó publikációi megtalálhatók pl. az Ajándék a végzettől című kötetben (Helikon, 2004). Csak egy példa a Horthy Miklós három útja című írásából: "Az elmúlt húsz esztendőben sokan és sokat gondoltak arra, mit érezhet az ember, akit végzete és nagyszerű hivatása egy nemzet megmentésére, egy ország építésére hívott el, s aki engedelmeskedett a történelmi parancsnak, vállalta azt a nagyszerű és önkéntes lemondást, amely megkövetelte, hogy húsz éven át ne hagyja el hazája határait, ne lássa a világot, melyet oly alaposan megnézett, oly sokszor beutazott, mint kortársai közül kevesen" (206.)
Ezzel szemben nem emlékszem Márai olyan írására, amelyben bírálta volna a Horthy-rendszert, de örülök, ha valaki ilyet is idéz.

orpheus 2008.01.18. 00:15:47

Laarinak: én sem látom elsöprőnek az igényt egy tekintélyuralmi rendszerre, erősödésről írtam, amit szerintem az is okoz, hogy 1994-ben még nagyon sokan éltek, akik emlékeztek a Horthy-korra, ma viszont sokkal kevesebben. Ellenben számosan lettek választókorúak azok, akik természetesen nem éltek ekkor, s ők történészekre és történelemtanárokra hagyatkozhatnak. Előbbiekkel nincsen nagy gond, de az utóbbiaknál sajnos Horthy nagyon gyakran pozitív figura.

Egyetértek azzal, hogy az egy elit balos része is számos hibát követett el, s számos korábbi hibára és bűnre derült fény az utóbbi időben - a morális előny veszni látszik. Mégis azt gondolom, hogy el kell menni szavazni, mert nem mindegy, hogy egy rosszul működő demokráciában vagy egy tekintélyuralmi, az embereket megbélyegző rendszerben élünk majd.

A royalistákról a francia tudós azt írja, hogy ezek általában hallgattak, és csak családi körben és szoros baráti társaságban beszéltek Horthy nem "comme il faut" származásáról és képességeiről. Azt már én teszem hozzá, hogy azért is (avagy legfőképpen azért) tették ezt, mert hozzájuk a legközelebb mégiscsak ez a rendszer állt, amely biztosította osztályuralmukat.
Ez a Kossuth-reinkarnáció téma nagyon érdekes dolog. Ha ma a türelmes, építkező, a nemzetközi realitásokat elfogadó politikát tekintjük követendőnek, akkor egyértelmű, hogy Széchenyi programja több volt, értékesebb volt, mint Kossuthé. Kossuth sokszor vérgőzős forradalmisága sokat ártott a nemzetnek (erről Kemény Zsigmondtól kezdve rengetegen írtak már). Ha így tekintjük a dolgokat, Szélesnek igaza van:)))

Enok mester 2008.01.18. 07:59:00

Köszönöm az idézetet. Árnyalja a bennem lévő Márai-képet, azonban azt se szabad felejteni, hogy a revíziót szinte az egész ország, a rezsim ellenzéke is támogatta, illetve ünnepelte - Márai kassaiként különösen. Horthy népszerűsége a bécsi döntések nyomán az egekbe szökött - gondolom, az idézet akörüli, miután húsz évet emleget. Persze, az is lehet, ennek alaposabban utána kellene olvasnom, hogy az 1943-44-es Naplóban felbukkanó rendszert bíráló megjegyzések csak azután krisályosodtak ki Máraiban, hogy látta, mivé és hova torkollott a rezsim tehetetlensége és bizonyos szempontból tehetségtelensége.

Érdekes ez a megjegyzés a felvilágosodás kora előtti állapotokról. Én úgy gondolom, hogy itt nem a fejlődés hiányáról, hanem visszalépésről van szó. A Monarchia évtizedeiben a politika szűk keretek között mozgott, ugyanakkor a társadalomban és a szellemi életben igen erősen jelen volt egy modernizációs törekvés, amely a politika adta korlátok között működött is. A Horthy-korszakban ez eltűnt, részben azért is, mert a rendszer azt sulykolta, hogy lám, a modernizáció hová vezetett: a forradalmakba és Trianonba.

Laari 2008.01.18. 13:23:21

Az "új" választók világképét tekintve - ami önhibájukon kívül igencsak kiforratlan - sajnos nagyon igazad lehet, ráadásul ez a korosztály minden időben fogékony a populizmusra.
A balliberális oldal egyáltalán nem , vagy töketlenül (bocs) kommunikál velük (is), leider...
Persze, én megyek szavazni - egy szavazatuk már van - bár erről mindig eszembe ju a vicc: a választások éjszakáján a tömegben Kuncze magasba emeli a kezét és "V" betűt formál középső és mutatóujjából. Pető Iván ezt látva odaordít (tud Pető ordítani?)neki:
-Mi az Gábor, győztünk?
-Dehogy!-üvölt vissza Kuncze- Ketten maradtunk.

Igen, Széles Gábornak nagyon igaza van!:)

Laari 2008.01.18. 13:57:04

Ez talán csak az én tapasztalásom: az általános vélekedéssel szemben a visszacsatolt területeken élő magyarok nem "fölszabadítókként" fogadták Horthyékat - legalábbis a Csallóközben.
Családom ott élt-él, és a mai napig "magyar megszállásként" emlegetik a bécsi döntés következményét...a leszármazottak is.
Horthy egyházi, feudális államával szemben Masaryk szinte európainak mondható, élhető, többnemzetiségű demokráciát épített föl Csehszlovákiában, amelyet szöges bakanccsal ("a szögesbakancsosat" Katona Tamás történésztől loptam - ő ugyan a becsületére értette, amikor valaki megkérdezte tőle, ugyan miért adott ingyen Józsa Fábián nevű haverjának egy elegáns várkerületi lakást?)tapostak szét Horthyék.

orpheus 2008.01.19. 12:34:39

Enoknak: igen, ez a kassai bevonuláskor született szöveg. Márai ekkoriban volt igazán Horthy-rajongó, de korábbi, a Horthy-rendszert bíráló írásáról nem tudok - ez nem azt jelenti, hogy nincs, hiszen Márai erősen grafomán volt, életműve egy ember számára gyakorlatilag elolvashatatlan.

A modernizációs visszalépésről. Egyetértek, Horthy rendszere ebből a szempontból rosszabb volt, mint a boldog békeidők rendszere, amely nemzeti liberális alapon működött.

orpheus 2008.01.19. 12:46:12

Laarinak: azért érdekes, amit írsz, mert ezen keresztül is meg tudom mutatni Márai elképesztő elfogultságát. Ugyanezen, idézett könyv Úton a Felvidékre c. írásában a következő szerepel: "Nem túlzok, ha azt állítom, amire a személyes tapasztalás késztet, hogy Rozsnyó és Kassa környékén a lakosság mindenütt megváltóként üdvözli a magyar csapatokat" (112.) (Mielőtt valaki arra utalna, hogy ne keverjek régiókat, elmondom, hogy az egész Felvidék kapcsán, minden részről ilyeneket ír).

Amit a Benes-Masaryk-féle államról írsz annak kapcsán is érdekes, hogy Márai gyakorlatilag pusztitanivaló közellenségnek állítja be Benest (ld. ugyanezen könyv Benes bukása c. írását - 69-72. 1938.október 6.), miközben magam is azt gondolom, hogy ezt a képet azért árnyalni kell - ha lesz időm, a benesi államról is írok egy külön cikket (mondjuk én annyira pozitívnak sem tekintem ezt a heterogén államalakulatot).

Laari 2008.01.19. 21:34:25

Márai nem hallhatott a kivezényelt integetőkről?-lehetetlen, ez már nagyon régi találmány.

Bizakodó módon azt hiszem, az emberek többsége természetesnek éli meg valamely nemzethez való tartozását, s nem gondolja, hogy magyarnak/szlováknak/németnek, stb. lenni dicsőség - bár néhány hatalomvágyó őrültnek időről időre sikerül elhitetni sokakkal, hogy kiválasztottak, ezért előjogokkal rendelkeznek.

Ha megkérdeztünk volna 1922-ben egy dunaszerdahelyi lakost, melyik országban él, zavarba hoztuk volna: a Monarchia felbomlásáról valamit hallott, Csehszlovákia megalakulásáról keveset...az akkori anzikszok címzése gyönyörűen mutatja a kavarodást - de mind célba ért, mert nem a zászló színe a fontos.

1938-ban a felvidéki lakos ismét új urakat kapott - Horthy a helyi közigazgatásba az anyaországból exportálta a tisztviselőket, (a helyieket leváltva): ezzel sem szerzett jó pontokat a Felvidéken.

Benešt és kormányát csak a II.világháború után tapasztalhatták meg a Felvidéken - nacionalizmusa, sovinizmusa sok kárt okozott - Masaryknál inkább nemzettudatról beszélhetünk, sovinisztának pedig semmiképpen nem volt mondható. Szerintem.

No és a nemzetállamiság; minden nép történetében kikerülhetetlennek tűnik: Mo. a felvilágosodás korában élte meg. Szlovákia, vajon mikor?

Nyugat-Szlovákia (a keleti rész az nem és nem...) ma ismét három nyelven és határok nélkül él. Az osztrák polgár Pozsonyban vásárol lakást (ott olcsóbb), Bécsbe jár dolgozni (jobb a fizetés) és Csilizradványban vacsorál (jól főznek). A szlovák/magyar polgár is hasonlóan...

No, ha 2010-ben Viki kikiáltja az Igazi Magyarországot, és mind a két harci repülőgépünkkel elfoglalja Szlovákiát (jujj), akkor biztosan megszervezi, hogy legyen árvalányhaj, boldogságtól könnyező magyar anyák és lányok, kis lyukas-koronás hurkapálcás zászlót lengető ovisok. Ami kell.Márait pedig exhumálhatjuk, hogy írjon róla néhány megható sort.

Bocs, én is grafomán vagyok.
süti beállítások módosítása