Nagy veszteség a BKV-nál?
Aki rendszeresen jár fővárosi tömegközlekedéssel, tapasztalhatja, hogy az elmúlt évben számos pozitív változás történt (ez sajnos az összképet nem javítja jelentősen). Mindjárt 2007 elején ilyennek volt mondható az, hogy a metróállomások kijáratából eltüntek a kalauzok, és átkerültek a bejáratokhoz. Ez azért jó, mert így nem a régi rendszerre emlékeztető "büntetés-logika" érvényesült a kalauzok részéről, hanem a "megelőzés-logika". Ez pedig azért jobb, mert nagyon sok esetben az utas valóban elfeledkezett a jegykezelésről, otthonhagyta a bérletét, vagy nem vette észre, hogy lejárt, s még büntetés nélkül korrigálhatott. Sokan pedig meg sem próbáltak bliccelni, a 2-3 ellenőrt látva.
Szintén ilyen, egyértelműen pozitív vonatkozásnak látom a GPS-es buszkijelző-rendszert, s remélem, hogy minél szélesebb területen terjed majd el (nemcsak a Batthyány téren és környékén működik majd.) Ugyanígy kifejezetten pozitív, hogy végre a következő metró és földalatti érkezési idejét írják ki (pontosabban azt, hogy mikor, hány perc múlva jön a következő), így az ember dönthet, hogy végigolvassa a cikket, amit elkezdett, lebonyolít egy rövid telefonbeszélgetést, avagy vár a következő kocsira.
Mindenképpen kiemelendő érték az egyesített bérlet bevezetése is. Ezzel a Volánbusz, a MÁV és a BKV járatain Budapest határain belül egyaránt utazhatunk - így juthatunk el pl. a Déliből Budafokra 15, Nagytéténybe 20 perc alatt, nem különösebben jelentős utazási költségnövekedéssel.
Nem látszik ilyen sikeresnek, sőt: komoly blamázs lehetőségét hordozza az új bérletkonstrukció. Itt nem elsősorban arra célzok (bár célozhatnék), hogy 9010 forint a felnőtt, egyesített bérlet, hanem arra, hogy a pénztáraknál tollal írják az alkalmazottak az érvényességi időpontokat a szelvényre. Ez minden bizonnyal azzal jár majd, hogy élelmes utasok kiradírozzák a hónapokat, s a következőt írják be, amikor a bérlet lejár. Úgy gondolom, hogy ezellen egy régi "trükkel" lehetne védekezni: minden hónap szelvényének más színűnek kellene lennie. Szintén nem volna rossz megoldás valamilyen chip szerelése a bérletbe, amelyet egy automata érzékelne a belépéskor. Ennek költségei azonban bizonyosan sokkal többek, mint amennyit a BKV megengedhet magának.
Mindezek okán marad a reménykedés: az új bérletkonstrukció nem okoz jelentős bevételkiesést, így nem fogunk további gondokat érzékelni utazás közben.
Kommentek